Implantacja – pytania i odpowiedzi

Kiedy najwcześniej po utracie zęba można wszczepić implant?
Jeśli warunki na to pozwalają, możemy wykonać implantację natychmiastową. Oznacza to, że implantacja odbywa się na tej samej wizycie, na której lekarz usuwa ząb. Najczęściej jednak implant wszczepiany jest po ok. 3–4 miesiącach od usunięcia zęba.
Dlaczego warto wcześnie decydować się na wstawienie implantu?
Im więcej czasu mija od utraty zęba, tym mniej korzystne dla implantacji będą warunki w jamie ustnej, zwłaszcza w obrębie kości. Warunki te przeważnie można poprawić wykonując zabiegi przygotowujące do wszczepu.
Czy zabieg wszczepienia implantu jest bolesny?
Zabieg wszczepienia implantu przebiega w znieczuleniu miejscowym i jest krótki (ok. 30 minut), dzięki czemu jest względnie komfortowy dla pacjenta. Nieprzyjemne wrażenia mogą wystąpić w pierwszych godzinach po ustąpieniu znieczulenia. W tym czasie pacjent stosuje lek przeciwbólowy zalecony przez implantologa.
Czy implant na pewno się przyjmie?

Statystyki pokazują, że prawie 100% zabiegów kończy się sukcesem. Jest bardzo małe ryzyko (ok. 2%), że implant może się nie przyjąć. Jeśli do tego dojdzie, starannie analizujemy sytuację w poszukiwaniu przyczyny. Implant jest usuwany z kości, a następnie wysyłany do producenta, gdzie następnie jest dokładnie badany. Producent przysyła w ramach gwarancji nowy implant, który po około 2 miesiącach zostaje wszczepiony u pacjenta. Dzieje się tak jeśli powodem odrzucenia implantu nie był np. zły stan kości (należy rozważyć zabiegi regenerujące) lub infekcja spowodowana złą higieną pacjenta (wtedy trzeba zastanowić się, czy pacjent jest w stanie poprawić swoje nawyki higieniczne).

Bardzo wiele zależy od tego, czy pacjent skrupulatnie zastosuje się do zaleceń lekarza po zabiegu. Zaniedbania pacjenta są główną przyczyną nieprzyjęcia się wszczepu.

Czy zabieg wymaga rekonwalescencji?
Zabieg wszczepienia implantu nie wymaga rekonwalescencji w ogólnym rozumieniu tego słowa, ponieważ jest to prosta procedura medyczna, nie wykluczająca z codziennego funkcjonowania. Należy jednak w ciągu pierwszych 1–2 dni powstrzymać się od intensywnego wysiłku fizycznego (sport, dźwiganie) i skrupulatnie stosować się do zaleceń pozabiegowych. Jeśli jesteś osobą, której praca wiąże się z intensywną aktywnością fizyczną, w Twoim przypadku będzie potrzebna 1–3 dniowa przerwa w pracy.
Czy zabieg implantacji stomatologicznej jest bezpieczny?
Tak, zabieg implantacji jest bezpieczny. Wykonywany jest od niemal 60 lat. Bezpieczeństwo wszczepiania implantów udowadniają liczne badania naukowe i kliniczne. Jest to bardzo prosta i krótka procedura medyczna, wymagająca jednak dużej wiedzy oraz precyzji działania. Dlatego jeśli starannie wybierzesz specjalistę, który wykona zabieg, możesz być spokojny o bezpieczeństwo przeprowadzenia zabiegu.
Jak długo goi się implant?
Proces gojenia implantu nazywa się osteointegracją, czyli zrastaniem się powierzchni implantu z kością. Zwykle trwa to 2–3 miesiące w przypadku wszczepu w żuchwie, a 3–4 miesiące – w szczęce.
Czy muszę wstawić tyle implantów, ilu zębów mi brakuje?
Nie musisz. Nawet w przypadku całkowitego bezzębia (braku 16 zębów w szczęce lub żuchwie) możemy wykonać uzupełnienie stałe (mosty) na 6–8 implantach. Gdy brakuje kilku zębów obok siebie, istnieje możliwość wykonania mostu i odtworzenia nawet 3–4 zębów na dwóch implantach. Jeśli pacjent myśli o uzupełnieniu ruchomym wystarczy wszczepić tylko 2–4 implanty, by wykonać stabilną, dobrze fukcjonującą protezę.
Czy po zabiegu mogą pojawić się jakieś nieprzyjemne reakcje?
Może zdarzyć się, że w pierwszej dobie po zabiegu pojawi się ból, obrzęk, zasinienie otaczających tkanek, lekkie krwawienie, stan podgorączkowy. To naturalna reakcja organizmu. By jej przeciwdziałać, należy przyjmować leki przepisane przez implantologa i stosować się do zaleceń pozabiegowych. Objawy tego typu mogą utrzymywać się do kilku dni. Gdy się przedłużają, należy niezwłocznie zjawić się na wizycie kontrolnej.
Ile kosztuje wszczepienie implantu?
Ostateczny koszt zabiegu lekarz implantolog może podać dopiero po dokładnej diagnostyce i zapoznaniu się z potrzebami i oczekiwaniami pacjenta, jednak orientacyjna cena wszczepienia implantu to 3 000 zł, a korony cyrkonowej na implancie to 2 500 zł.

Implanty
– przeciwwskazania

Przeciwwskazania względne

Ważnym etapem jest wizyta konsultacyjna, ponieważ niektóre z przeciwwskazań występują tylko czasowo lub można tak zaplanować leczenie, aby umożliwiało wykonanie zabiegu w niedalekiej przyszłości.

Wśród przeciwwskazań czasowych, które wymagają od pacjenta zmiany stanu zdrowia lub poprawy warunków w jamie ustnej, wymieniamy między innymi:
– osteoporozę
– nieprawidłowa higiena jamy ustnej
– choroby dziąseł i przyzębia
– zaawansowana, nieleczona próchnica
– urazy lub infekcje błon śluzowych w miejscu implantacji
– bruksizm – zgrzytanie zębami na tle nerwowym i stresowym
– ciąża
– wady ortodontyczne
– cukrzyca w fazie nieustabilizowanej
– zaburzenia krzepliwości krwi

Przeciwwskazania bezwzględne

Zabiegów nie wykonujemy u pacjentów, którzy nie ukończyli 18 roku życia oraz u pacjentów ze schorzeniami takimi jak: padaczka, zaawansowana osteoporoza, wyniszczające choroby (alkoholizm, narkomania, AIDS), choroby nowotworowe, ciężkie choroby psychiczne.